ANS na Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk
Data publikacji: 14 kwietnia 2025

Cykl otwartych seminariów: "Porozmawiajmy o edukacji"

Uczeń w kryzysie migracyjnym: Szkoła jako przestrzeń adaptacji i budowanie odporności.
Prelekcja pt. „Uczeń w kryzysie migracyjnym: szkoła jako przestrzeń adaptacji i budowania odporności”

 

Szkoła odgrywa kluczową rolę w tworzeniu warunków sprzyjających dobrej adaptacji oraz w budowaniu odporności psychicznej uczniów, którzy doświadczyli traumy wojennej i zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju. W sytuacji przymusowej migracji, zarówno uczeń, jak i jego rodzina oraz nauczyciel stają wobec nowych wyzwań, wymagających współpracy i wzajemnego zrozumienia.

Podczas prelekcji omówimy najważniejsze czynniki wspierające proces adaptacji ucznia wielokulturowego w polskiej szkole oraz zwrócimy uwagę na znaczenie współpracy szkoły z rodziną, jako kluczowego elementu skutecznego wsparcia. Szczególną uwagę poświęcimy również praktykom wypracowanym przez polsko-ukraiński zespół pedagogów i psychologów z Połtawy, które mogą stanowić inspirację dla nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi z doświadczeniem przymusowej migracji.

Prelekcja ma na celu ukazanie roli szkoły jako przestrzeni, która nie tylko umożliwia zdobywanie wiedzy, ale także staje się miejscem budowania bezpieczeństwa, odporności i poczucia przynależności dla uczniów dotkniętych kryzysem migracyjnym.

Poniedziałek, 19 maja 2025 r. | godz. 17:30 - 19:30 | Aula Comeniana, sala 3

Dla kogo?

Zaproszenie kierujemy do wszystkich zaangażowanych w tworzenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w szkole i poza nią. Każde spotkanie rozpocznie się od prelekcji naukowo-szkoleniowej, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dalszych rozważań. Jesteśmy otwarci na dyskusję oraz wymianę doświadczeń wśród nauczycieli, pedagogów, rodziców oraz innych zainteresowanych niniejszą tematyką.

 

Prowadząca: dr Marta Grześko-Nyczka

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Nauczycielka akademicka w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rodziny i szkoły jako podstawowych środowisk wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem ich wieloaspektowych kontekstów oraz indywidualnych i społecznych konsekwencji. Główną motywacją podejmowanych przez nią działań jest troska o zapewnienie optymalnych warunków dla rozwoju jednostek oraz wspieranie harmonijnego życia w społeczeństwie. Skuteczności w dokonywaniu zmian społeczno-kulturowych upatruje w popularyzacji idei NVC (Porozumienia bez Przemocy) oraz psychologii pozytywnej. Swoją aktywność naukowo badawczą i publikacyjną łączy z praktyką pedagogiczną oraz działalnością społeczną.

 

 

 

Prelegentka: dr Mirosława Ściupider-Młodkowska

Adiunktka Zakładu Nauk o Edukacji na UAM, absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, bibioterapii oraz pracy socjalnej. Wykładowczyni z 16-letnim stażem, zaangażowana w praktykę pedagogiczną z wieloma instytucjami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe, udokumentowane wydaniem trzech książek autorskich i współautorskich, i 60 artykułów naukowych, oscylują wokół: współczesnych relacji międzyludzkich uwikłanych w indywidualizm (epokę Ja) oraz w przemiany technologiczne i socjokulturowe. Prowadzi warsztaty i prelekcje wokół dobrostanu w relacjach, narcyzmu kulturowego i grupowego,  obiektem badań jest także współczesna młodzież w kontekście różnorodności, inności i rozwijania kompetencji przyszłości, związanych z empatią i relacja.

 

 

 

Prelegent: prof. UAM dr hab. Jarema Drozdowicz

Absolwent: etnologii i antropologii kulturowej oraz pedagogiki. Obecnie pracuje na stanowisku naukowym w Zakładzie Edukacji Wielokulturowej i Badań nad Nierównościami Społecznymi. Wykładowca akademicki z wieloletnim stażem. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej, International Union of Anthropological and EthnologicalSciences, kierownik międzynarodowego konsorcjum badawczego INTERACT. Wśród jego zainteresowań badawczych wymienić należy: problematykę związaną z różnorodnością kulturową i językową, procesami tworzenia się nowych form wspólnot kulturowych, procesami migracyjnymi i polityką wielokulturowości w procesie edukacyjnym. Autor monografii naukowych, ponad 90 artykułów, prac pod redakcją oraz haseł encyklopedycznych.  

 

 

Zapisy:

Wydarzenie jest certyfikowane i bezpłatneWSTĘP WOLNY!

Dla osób, które chcą uzyskać certyfikat uczestnictwa obowiązują zgłoszenia poprzez formularz zamieszczony u dołu strony. Zapisy trwają do 15 maja 2025 r.

 

Klikając zgoda akceptujesz zapisywanie wszystkich danych cookie na Twoim urządzeniu. Kliknięcie odmowa oznacza zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Więcej informacji o cookie w polityce prywatności.
Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.

Marketingowe pliki cookies

Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.

Odmowa
Zgadzam się